صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سوهانک، حسینیه /

فهرست مطالب

سوهانک، حسینیه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سوهانک، حسینیه \ hoseyniy(yy)e-ye sowhānak \ ، حسینیه‌ای واقع در خیابان سلمان، کوچۀ سپاهی، کوچۀ بهار، در محلۀ سوهانک. 
بنا به گفتۀ یکی از اهالی محلۀ سوهانک، پیشینۀ احداث حسینیۀ سوهانک به دورۀ صفوی باز می‌گردد. این حسینیه در گذشته از خشت و گِل ساخته شده، و سقف آن نیز از جنس چادر بوده که بعدها به شیروانی بدل شده است. گفته می‌شود حسینیۀ سوهانک به سبک تکیۀ نیاوران بنا شده و دارای چندین طاق‌نما بوده است. بنای این حسینیه در سالهای نخست دهۀ 1340 ش به طور کامل تخریب، و توسط خیّران محل بازسازی شد. امروزه (1389 ش) حسینیۀ سوهانک در زیربنایی به مساحت حدود 000‘1 مـ2، در دو طبقه ساخته شده است و دارای گنبدی نقره‌ای‌رنگ و نمایی زیبا ست که به‌سبب قرار گرفتن در بلندی، از تمامی زوایای منطقه قابل مشاهده است. گنبد حسینیه و فضای داخل آن کاشی‌کاری شده است. 
در این حسینیه در تمامی مناسبتهای مذهبی، به‌ویژه ماههای محرم و صفر مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود. آشپزخانۀ این حسینیه حدود 300 مـ2 مساحت دارد و گفته می‌شود در روز عاشورای حسینی و در چندین نوبت، پذیرای 000‘5 تن است. حسینیۀ سوهانک دو ورودی دارد: ورودیِ نخست و اصلی آن نبش کوچۀ بهار است و ورودی دوم آن در کوچۀ حسینیه واقع شده است و تنها در روزهای پرازدحام برای تردد سوگواران باز می‌شود. 
در داخل حسینیه و در مکانی کوچک اشیاء قدیمی این حسینیه ازجمله کلاه‌خود، گرزو شمشیر که در گذشته در مراسم تعزیه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، نگهداری می‌شود. تصاویری از 20 تن از شهدای سوهانک بر روی تابلویی در این حسینیه دیده می‌شود. این حسینیه همچنین همه‌ساله در روز عاشورا در گلزار شهدای سوهانک (ه‍ م) مراسم تعزیه‌خوانی برگزار می‌کند. پنج‌شنبه شبهای هر هفته در حسینیۀ سوهانک مراسم دعای کمیل و نماز جماعت برگزار می‌شود (نیک‌جو؛ سوهانک، «حسینیه ... »، حجازی مهر، بش‍‌ ). 

مآخذ

 توشه، امید، «اهالی سوهانک از خود و محله‌شان می‌گویند»، همشهری (مل‍‌‌ )؛ حجازی مهر، مسعود، «عضو هیئت امنای مسجد سوهانک»، همشهری (مل‍‌ )؛ سوهانک (مل‍‌ )؛ نیک‌جو، محمدحسن (از اعضای هیئت امنای مسجد جامع سوهانک)، مصاحبه با مؤلف؛ «وجه تسمیۀ سوهانک؛ محلۀ چنارهای قدیمی»، همشهری (مل‍ ‌)؛ نیز: 

Hamshahrionline, www. hamshahrionline.ir / NEWS- PARER-ARCH / VIJENAM / Mahal / 1383 / Mahele / 831010 / -parvande.htm (acc. Jun. 10,2010); Sohanak ... , www.sohanak.parsiblog.com. 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: